Ö-luff i Grekland

Vår ö-luff i Kykladerna började med en sen flygning till Santorini. Vi landande framåt morgonkvisten och installerade oss på hotellet. Det blev en lång sovmorgon innan vi hade en skön dag med sol och bad vid poolen och på den svarta stranden. Vi tog en tur till Fira för att njuta av utsikten ner mot vulkankratern och en fantastisk solnedgång. Efter två dagar på Santorini var det dags för vår nästa ö – Mykonos.

Vi landade vid lunch och hittade efter en stund en taxi som kunde ta oss till vårt boende, som låg på stranden. Tyvärr var det blåsigt, så läget var inte så fint som vi tänkt. Men vi strosade in mot staden för att upptäcka charmen och njuta av mysiga restauranger. Även här var solnedgången fantastisk. Dagen efter spenderade vi på stranden, i lä. Det var rejält blåsigt, för vi upplevde Meltemi – när gud öppnar fönstret i Tessaloniki. Vissa uppskattade det mer än vi gjorde, för på vägen till stranden såg vi många som surfade eller kite-surfade. Det var dags att lämna Mykonos och vi fortsatte vår färd till Paros.

På Paros bodde vi i Naossa en fantastisk liten fiskestad med söta små gränder, mängder av katter och bouganvillor som svingade sig upp över fasaderna. Det var varmt, så vi fick senarelägga våra middagar för att kunna äta. Så vi fick börja med solnedgångsvyer för att sen äta. Vi utforskade ön under en dag i bil. Vi solade och badade på olika stränder. Vi åkte badbåt. Vi besökte ett vattenland. Vi snorklade, vi simmade och vi njöt. Vi hittade supermysiga restauranger. Vi åt solnedgångspicknick. Den ekonomiska kris som skakade Grekland bidrog till viss spänning på vår resa, då det var osäkert om vi skulle kunna betala med kort eller få ut pengar. Men det fungerade bra. Boenden ville dock gärna ha betalt kontant.

Efter en vecka i Naossa gav vi oss av igen. Nu var målet Aten, där vi skulle runda av vår resa. Vårt hotell hade pool på taket, så vi började med ett bad. När kvällen kom begav vi oss upp för att uppleva Panteon. Det var fortfarande varmt och det var många trappsteg för att komma upp på berget. Vi var trötta, men det var en häftig upplevelse att vara mitt i historiens vingslag. Middagen åt vi i Plaka där vi strosade runt i de vindlande gränderna. Samtidigt hörde vi de demonstrationer och upplopp som rasade i andra delar av Aten.

Dagen efter stod shopping på schemat. På kvällen hittade vi en restaurang i kvarteren vid marknaden. Det var inte långt att går från hotellet, men vägen till restaurangen blev lite i äventyrligaste laget då den inte gick genom de lugnaste kvarteren. Dagen efter var det dags att åka hem från solnedgångarnas land.