Roadtrip till Ligurien

Vi började vår resa med ett stopp hos kära släkten i Dalby. Sen rullade vi genom Danmark ner mot färjan Rödby – Puttgarden. Vi valde bort Autobahn för att istället köra småvägar genom grönskande kullar mot Hameln. Värmen på kontinenten var tryckande.

Morgonen efter fortsatte vi vår färd ner genom Tyskland. Det blev en picknicklunch i skuggan och många mil i bil. På kvällen landade i Pfalz, på det fantastiska boendet hos Boudier & Koeller i en gammal Klosterhof.

Nu var vi i vinland. Värmen var fortfarande intensiv, så förmiddagen bjöd på ett dopp i Frankenthal. Sen rullade vi vidare till Alsace, som bjöd på både dopp i hotellets pool och vingårdsshopping. Vi landade en dag innan vår resa fortsatte.

Vi fortsatte i riktning mot Jura och begav oss upp genom alperna. Efter ett dopp i Lac Neuchâtel fortsatte vår färd till Annecy där kvällen spenderades.

Nu väntade Provence och Gréoux-les-Bains. Vi började med ett dopp i poolen innan vi begav oss ut för att hitta middag. När solen började gå ner gav vi oss ut på lavendelfältsjakt – och vi fick utdelning många gånger om. Det blev en fantastisk kväll!

Nästa morgon ställde vi kosan mot Le gauge du Verdon där vi njöt av vyerna och fick ett härligt bad. Sen rullade vi vidare genom ekskogar mot kusten. På eftermiddagen landade vi i Cannes. På kvällen utforskade vi Cannes med dess yachter och lyxkrogar.

Morgonen efter började vi på stranden innan vi närmade oss målet för vår resa: San Lorenzo al mare, där det var dags att landa några dagar.

Vi gjorde utflykter till Sanremo och Monaco. Slappade på stranden och åt härliga middagar på små tavernor. Vi promenerade runt i San Lorenzo och blev förälskade i Ligurien.

Nästa stopp var Piemonte och några nätter i La Morra. Vi njöt av vingårdsbesök, solnedgångsvyer, promenader på kullarna och härliga dopp i poolen.

Sen rullade vi vidare mot Turin. På kvällen landade vi i Varenna vid Lago di Como. Dagen efter tog vi en båttur för att uppleva sjön och städerna runt den.

Nu bar det åter upp i bergen för att ta oss över alperna genom Splügenpasset. Vägen var trång och krokig, men bjöd på fantastiska vyer alpblomster och snökänning.

Vi passerade genom Österrike och Lichtenstein på vägen till Tyskland. Vår plan var att stanna vid Bodensjön, men regnet öste ner, så vi åkte vidare till Bamberg. Där åt vi en välförtjänt middag efter en lång dag i bilen.

Berlin var nästa mål på vår resa. Vi besökte Mauermuseum och såg flera av stadens sevärdheter.

Söndagen var tänkt för shopping, men alla affärer var stängda, så vi åkte mot Rostock för att sova en natt innan vi tog färjan tillbaka mot Sverige.