Julfirande och rundtur i Kerala

Ett stort äventyr på andra sidan jorden. Det har lockat oss under flera år, och nu var det äntligen dags. Vi skulle åka till Indien över jul. Vi blev tipsade om att börja utforska Indien i den minst indiska delen, Kerala. Indiens trädgård. För att resan skulle bli lite kortare och mer behaglig stannade vi i Dubai på vägen.

Vi landade tidigt på morgonen. Efter en kort tupplur gav vi oss ut på upptäcktsfärd till Dubai mall och Burj Khalifa. Vi fascinerades av alla skyskrapor och hur hela Dubai var en stor byggarbetsplats. Kvällen tillbringade vi i Dubai Marina. Morgonen efter hann vi med en promenad utmed stranden, innan det var dags att bege oss till flygplatsen.

På kvällen landade vi i Kochi. Efter en hektisk färd genom staden landade vi i vårt boende i Kochins gamla stad. Vi bodde i ett gammalt palats, som var fantastiskt fint, även om standarden på rummen var lite lägre än förväntat.

Nästa dag tog vi tuk-tuk till Mattancherry för att besöka gamla kryddmarknader och ett Maharadjapalats.

Julafton inleddes med en promenad längs havet och frukost på ett mysigt café. På kvällen åt vi julsuppé på ett närliggande hotell. Där bjöds vi på god mat och en föreställning med dans och musik, som var mycket stämningsfull.

På juldagen började vår rundresa. Vår chaufför Vinoud hämtade oss på vårt hotell, sen gav vi oss iväg. Vårt första stopp var en fjärilspark som även befolkades av apor. Där upplevde vi att vi var en del av sevärdheterna.

Sen besökte vi Athirappali fallen som forsade ner från en platå. Även här var många intresserade av att fota oss, istället för andra sevärdheter. Framåt eftermiddagen landade vi på vårt hotell som låg strax nedanför vattenfallet. Vi hade en mysig kväll vid floden och i hotellets trädgård.

Nästa morgon rullade vi vidare. Vi stannade för lunch på en ayurvedisk restaurang där maten serverades på bananblad. Vi stannade till i en kryddpark där vi fick se hur kardemumma, ingefära, peppar och många andra kryddor växer. Sen började färden upp genom bergen. Vi stannade för att dricka te, med en magisk utsikt över dimhöljda dalar. Framåt eftermiddagen landade vi i Munnar. Där var det dags att byta bil till en jeep, då vår bil inte kunde ta oss till vårt boende.

Efter en skumpig och vindlande färd upp genom teplantagen landade vi på nattens boende – trädkojor i djungeln. Med fantastiska vyer över berg och dalar. Även natten bjöd på äventyr. Petter och Love fick besök av en djungelråtta och Älva hade feber och frossa. Efter att ha läst på om benbrytarfeber valde vi att lämna vårt boende för att uppsöka läkare. Så efter ett sjukhusbesök, där det konstaterades att det inte var denguefeber utan snarare urinvägsinfektion, och utskriven antibiotika åkte vi vidare. Vår chaufför Vinoud trodde att höjden (1500 möh) påverkade Älvas mående, så vi ville ner på lägre höjd.

På vägen åkte vi genom mil efter mil av teplantager och besökte en tefabrik. Vägarna var minst sagt äventyrliga i vissa delar efter att stora jordskred dragit fram. Men vi tog oss fram helskinnade och landade framåt kvällen i Thekaddy, där Vinoud ordnat boende till oss i ett homestay hos en indisk familj.

Efter frukost hos familjen red vi på elefanter. Sen åkte vi på tur till Tamilnandu för att besöka en annan del av Indien. Vägen dit gick ner för branta vägar. Där mötte oss ett helt annat landskap med jordbruksmark, vinodlingar och slättland. Därefter åkte vi upp i bergen över Thekaddy för att se ut över landskapet. Fram emot eftermiddagen checkade vi in på vårt hotell, som var riktigt lyxigt – två bungaloos med egna små pooler. På kvällen testade vi på massage på en ayurvedisk klinik – det var en oljig upplevelse.

Nästa morgon satte vi kurs mot backwater. Nu skulle vi ner från bergen en gång för alla. Återigen var vägarna vackra och vindlande. Vid lunch checkade vi in på vårt nästa boende, en egen vassbåt som skulle ta oss runt i backwater under ett dygn. Det var härligt att få vila ut ordentligt med fantastisk service efter några intensiva dagar.

Vår båt tog oss förbi oändliga risfält genom oräkneliga kanaler. Vi såg hur människor bodde och levde sina liv på smala bankar. Många hus hade drabbats av översvämningar. Det var tydligt att livet här inte var så lätt att leva, även om vi upplevde en tillvaro i lyx.

Vid lunch mötte Vinoud åter upp oss för att ta oss den sista biten av vår rundtur – till Kovalam. Där landade vi på vårt hotell vid havet, dagen innan nyårsafton. Vi strosade utmed stranden och upptäckte staden och njöt av en mer ”turistig” tillvaro.

På nyårsafton var det fest på hotellet. Vi bjöds på mat och underhållning, med traditionell indisk dans, kampsport, musik och annat roligt. Det blev lite högljutt, så vi valde att fira 12-slaget på vår balkong med utsikt över havet och fyrverkerier.

Sen väntade några sköna, avkopplade dagar på stranden. Vi åt goda fruktsallader, byggde sandslott, badade, solade och testade att surfa. Vi klättrade upp i fyren och vandrade längs havet i solnedgången. Vi utforskade stadens restauranger och butiker. Kort sagt – tid att bara vara.

Den sista dagen hann vi med ett dopp innan det var dags att åka till flygplatsen. Vågorna gick höga och vi fick känna på naturens krafter när vi alla drogs med i vågorna. Det gick bra, men Älva skadade sin arm.

Vi fick en natt i Dubai även på vägen hem. Men tiden var för knapp för att hinna upptäcka något. Vi åt en sen middag och stupade i säng. Morgonen efter gick planet hem till Sverige. Så var vårt äventyr slut – för den här gången.