På tågluff till Toskana

Här får du följa med på vår tågluff i juli 2023. Vi startar i Norrköping och tar oss söderut via Tyskland och Österrike, till Italien, för att sedan vända hemåt igen via Slovenien, Slovakien och Polen. Nu är vi på väg.

20 juli Karlskrona – hem

På morgonen landade vi i Karlskrona.

Vi fick vänta en stund med att kliva av, så vi fick ta en taxi in till stationen för att hinna med tåget hem. Efter några byten var vi åter hemma och vi njöt av att återupptäcka trädgården.

19 juli Sopot – Karlskrona

Vi började dagen med en promenad utmed stranden.

Vädret var mulet och regnet hängde i luften, så framåt lunch begav vi oss till ett shoppingcenter för att fördriva dagen. På kvällen mönstrade vi på färjan som skulle ta oss åter till Sverige.

18 juli Krakow – Sopot

På förmiddagen fortsatte vi utforska Krakow innan tåget rullade vidare vid lunchtid. Vi korsade nästan hela Polen på vår väg till kusten.

Nu var vi åter vid havet. Vi strosade runt och ut på piren för att uppleva Sopot.

17 juli Bratislava – Krakow

Åter en tidig morgon. Tåget mot Breclav var försenat, men som tur var hann vi med vår anslutning.

Vi rullade genom slättland, med karpaterna i fonden. När vi landade i Krakow var vi hungriga, så efter en snabb lunch gav vi oss iväg i riktning mot hotellet. Det regnade och åskade så vi hann bli riktigt blöta innan vi nådde vårt hotell.

Som tur var klarnade det upp under tiden vi tog en powernap, så vi begav oss ut för att upptäcka Krakow. Efter regnet var temperaturen behaglig och vi strosade runt för att titta in i ett flertal av Krakows många kyrkor. Vi fikade på ett mysigt café och fortsatte ner förbi slottet, genom de judiska kvarteret till det tidigare ghettot och en minnesplats för judarnas motstånd under andra världskriget.

Vi hittade en fantastisk restaurang med mat från Israel, där smakerna satt som en smäck. Sen strosade vi hem genom sommarkvällen.

16 juli Ljubljana – Bratislava

Tidig morgon inför en lång dag på tåg. Vi rullade genom vackra vyer med grönskande kullar och dramatiska berg genom Slovenien. Efter ett hastigt tågbyte i Maribor rullade vi vidare genom Österrike.

På eftermiddagen landade vi i Wien. Vi stannade för en fika på stationen för att sedan resa vidare mot Bratislava. När vi klev av tåget slog värmen emot oss. Vår lägenhet låg i gamla staden. Väl där njöt vi av AC och en stunds vila innan vi gav oss ut för att utforska staden.

Bratislava var en mysig, typisk centraleuropeisk stad. Vi vandrade längs Donau och genom gränder, tittade på slott och kyrkor. Vi tog en drink på torget innan vi besökte presidentpalatset och åt middag på en mysig restaurang. Sen var det skönt att komma in i svalkan igen, då termometern visade 39 grader. Det blev en tidig kväll, för imorgon tuffar vi vidare.

15 juli Ljubljana – Bled

Då vi hade ytterligare en dag i Ljubljana bestämde vi oss för att ta en utflykt till Bled. Förmiddagen spenderade vi strosande i Ljubljana där vi upplevde stadens kyrkor och tog en fika i skuggan. Sen satte vi oss på bussen som tog oss till Bled.

Bled var en vacker alpsjö, inbäddad i böljande skogsbeklädda berg. Vi åt lunch, tog en promenad runt sjön och tog ett underbart svalkande dopp. Sen begav vi oss tillbaka till Ljubljana.

Ytterligare en kväll i Ljubljana väntade, med strosande och god middag vid floden.

14 juli Florens – Ljubljana

Det var tidig morgon när vi lämnade Il Casalone med dess vackra vyer.

En lång dag på tåg väntade. Ett stopp i Padua för morgonfika och i Trieste för lunch. Landskapet utanför bytte skepnad från böljande kullar till slättland och så var vi åter vid havet. Ett varmt tåg tog oss in över gränsen i Slovenien. Slovenien bjöd på vackra vyer med skogsklädda berg och grönskande ängar.

På eftermiddagen landade vi i dagens mål: Ljubljana. Vi tog en paus i vår lägenhet innan vi gav oss ut och upptäckte staden. Ljubljana är en härlig stad, lagom stor, vacker och lite ruff.

Vi tog oss upp till slottet och såg ut över staden. Vi strosade runt i mysiga gränder och hittade en matmarknad där vi åt middag. Efter en god glass vände vi hem igen mot vår lägenhet.

12 Florens

Det blev en tidig morgon för att klara av värmen inne i Florens. Inne i staden besökte vi Duomen och Baptisteriet och strosade runt mellan sevärdheterna. Vi åt härliga foccacias på All’Antico Vinaio innan vi traskade tillbaka mot bilen.

Eftermiddagen spenderas vid poolen och inne i huset. På kvällen tog vi en tur till Chianti för middag. Vår tur gick förbi Terracottaproducenter, över böljande kullar med olivlundar och vingårdar, genom skogar av ek och barrträd. I Castellina in Chianti hittade vi en mysig restaurang, där vi åt pizza och drack Chianti innan vi vände hemåt igen.

13 juli Florens och Pisa

Sovmorgon och en lugn förmiddag väntade på torsdagen. Det var mulet och åskan mullrade i fjärran, men värmen höll i sig. Vi sa hejdå till vår härliga värdinna Silvia och fick en tur i den underbara, lummiga trädgården.

Eftersom det var tågstrejk i hela Italien begav vi oss ut på roadtrip för att skjutsa Älva till flyget och besök Pisa. Vi njöt av härliga vyer på vår färd. Vi återbesökte det lutande tornet.

Middagen åt vi i vår närmaste by. När vi kom hem var det dags att packa ihop det sista, för imorgon blir det tidig revelj.

11 juli Sestri Levante – Florens

Det blev en tidig morgon för nu var det dags att säga hej då till Sestri Levante för att ta tåget vidare till Florens. I Pisa var det tight mellan tågen, så det blev språngmarsch genom stationen. Tågresan bjöd på ståplats och trängsel, men snart var vi framme vid målet. Vi tog oss genom Florens gator för att hämta ut vår bil och bege oss till vårt boende: Il Casalone, som låg uppe i kullarna över Florens.

Det var varmt, över 40 grader, så vi fick anpassa vår vistelse i Florens. Vi började med en eftermiddag vid poolen. Framåt kvällen begav vi oss in till Florens. Värmen var slående. Vi åt en god middag och upplevde Florens by night. Vi upplevde en hel del av sevärdheterna: Duomo, Palazzo Vecchio, Uffizi, Palazzo Pizzi.

7-10 juli Sestri Levante

Nu väntade några dagar av lugn och ro, sol och bad. Vi började dagen vid Baia del Silenzio, med härliga bad. Vid lunchtid mötte vi upp Älva, som tagit flyget ner, vid stationen. Efter lunch fortsatt strandlivet. På kvällen åt vi middagsshow strosade upp till Castellet.

På lördagen var det marknad och vi trängdes mellan stånden av frukt och grönsaker, kläder och allt mellan himmel och jord. Sen tog vi en dag på stranden och åt en härlig middag framåt kvällen.

På söndagen stod utflykt på agendan. Båten tog oss till San Fruttoso och Portofino. Vi njöt av fantastiska vyer och fick en härlig dag på böljan den blå.

Den kvällen åt vi middag uppe på Grand Hotel. Vi njöt av fantastisk mat och underbar solnedgångsvy.

Även måndagen bjöd på avkoppling på stranden, lite strosande, en mysig middag och solnedgångsvyer. Nu var det snart dags att lämna vårt paradis för nya äventyr.

6 juli Verona – Sestri Levante

Vi vaknade till regn och åska, så den tänkta morgonpromenaden fick vänta. Men mellan skurarna fick vi till en Cappuccino på väg till stationen.

Vi passerade Milano på väg ut till kusten. Nu siktade vi havet. Vid lunchtid landade vi i vårt boende i Sestri Levante.

Eftermiddagen spenderades på stranden. Härligt med salt medelhav, även om det var lite mulet. Sen strosade vi runt i staden innan vi åt en mysig middag vid strandpromenaden.

5 juli Innsbruck- Verona

Vi rullade vidare genom alperna, med hisnande vyer i mättat grönt. Vid lunchtid landade vi i Verona.

En eftermiddag till fots i den vackra staden. Naturligtvis såg vi arenan och Julias balkong, men också flera privata palats och vackra kyrkor.

Efter en stunds vila på vårt B&B gav vi oss ut igen för att titta på ytterligare sevärdheter och äta middag. Vi hittade en mysig restaurang och njöt av tryffelpasta, risotto al amarone och pasta alla vongole. Nu har vi landat i Italien.

4 juli München – Innsbruck

Idag tog oss tåget in i alperna, till Innsbruck. Efter en fika på torget tog vi bergbanan upp i bergen. Vi njöt av härliga vyer och en god lunch.

När vi var på väg ner från bergen kom åskan, och regnet. Vår promenad till stationen och vidare till hotellet blev blöt. Efter en stunds vila på hotellet gav vi oss ut på staden igen, denna gång med paraply. En mysig middag avslutad vår kväll i Innsbruck.

3 juli Berlin – München

Efter en natt på tåg rullade vi in på Berlin Gesundbrunnen. Därifrån tog vi oss vidare till Hauptbahnhof. Efter ett snabbt fikainköp, vidare till tåget mot München.

Tåget tog oss vidare genom Tyskland. Efter hand blev kullarna fler och grönare när vi närmade oss München.

Vi strosade runt i München och åt en mysig middag på Schneiders Breueri. Kvällen avslutades med en magisk gatumusikupplevelse.

2 juli Norrköping – Berlin

Nu är vi på väg. Vi rullar söderut genom Sverige.

Kvällsfika på vägen ner genom Skåne med solnedgång och regnbåge. Sen är det dags att sova. Imorgon vaknar vi i Berlin.

Summering och lärdomar

Vi hade Interrailkort med 15 resdagar på 2 månader. Vi gjorde av med 10 resdagar. Vi hade lagt en plan och bokat boenden inför resan, även om vi planerade om hemresan något på grund av vädret.

Vi var borta i 17 dagar. Besökte 6 länder. Spenderade 1 dygn och 18 timmar på 19 tåg och tillryggalade 3400 kilometer.

Vi reste med rullväskor. Det passade bra för vårt sätt att resa, men det blev mycket bärande upp och ner för trappor på stationer.

Vi bokade boenden inom en kilometer från stationen de dagar vi var på resa och varvade mellan hotell och lägenheter.

Vi hade ett längre stopp vid havet och hyrde bil några dagar vilket gav oss lite olika typer av semester i samma resa.

Vi hade olika långa resdagar och inte mer än två byten per dag, vilket kändes hanterbart.

Vi föredrog att resa dagtid och upptäcka nya städer på eftermiddagar och kvällar. Det gav oss bättre sömn.

Vi hade inte riktigt koll på hur vi skulle boka platsbiljetter när vi började vår resa, men vi lärde oss längs vägen. Bästa sättet att boka platsbiljetter varierade mellan länderna. I Italien och Polen var det enklast att köpa biljetter på stationen i övriga länder använde vi oss av olika webbsidor. När vi hade funderingar sökte vi i Facebookgruppen Tågresor där vi oftast fann svar på våra frågor.

Vi har mött trevlig personal och trevliga medpassagerare längs vägen, som hjälpt oss när vi behövt.