Norge – en tur över Hardangervidda

Vi var inte riktigt klara med vårt tågluffande ännu utan var sugna på en tur till. En tur för nyfikenhet och nostalgi tog oss till Norge.

Vi klev på tåget i Norrköping och mellanlandade i Göteborg på väg mot Oslo. Oslo bjöd på fantastiskt fint väder, så vi ägnade kvällen åt att strosa runt och upptäcka operahuset och Aakershus innan vi landade på en uteservering vid vattnet i solnedgången.

Efter middagen vandrade vi vidare vidare bort mot Aakerbrygge och vidare genom staden.

Vi hade ytterligare en dag för att utforska Oslo. Vigelandsparken stod på önskelistan, så vi vandrade genom staden för att upptäcka staden på vägen upp till parken.

Lunchen avnjöts på Aakerbrygga och vi fortsatte strosa vidare genom staden innan vi tog tåget till Geilo. Att komma till Geilo var en nostalgitripp, då Jonna arbetade där för 25 år sen.

Vi åt en god middag på Dr Holms hotell. Sen tog vi en kvällspromenad i byn.

Nästa morgon gick vi på upptäcksfärd i byn och tittade på var Jonna bott och jobbat.

Framåt lunch hoppade vi på tåget igen med slutdestination Bergen. Vi fick en fantastiskt fin resa över Hardangervidda, med vyer som tog andan ur en.

Vi landade i Bergen vid middagstid, lämnade väskorna på hotellet och gav oss ut på staden. Bergen är en mycket fin stad, väl värd ett besök. Vi åt norska tapas på en innergård i en av de gamla Hansagårdarna på bryggen och strosade runt i hamnen.

Nästa morgon regnade det så vi valde att besöka Sjöfartsmuseet. Intressanta historier om norrmän på sjön från vikingatid till nutid.

Vi tog en lunch på stan, hämtade våra väskor och sen begav vi oss åter mot stationen för att ta tåget tillbaka till Oslo. Återigen bjöd tågturen på vackra vyer.

Ett kort stopp på hotell i Oslo gav en god natts sömn innan vi åter satte oss på tåget, hemåt.