Europatour 2016 – till Barcelona

En vecka vid Barcelona tillsammans med goda vänner – det blir mysigt. Bila dit och utforska Europa på vägen – det vill vi uppleva. Vägen gick genom Tyskland, Schweiz, Frankrike till Spanien och så hem igen via Frankrike, Belgien, Luxemburg och Tyskland. Dryga 700 mil i bil under en månad. Det kunde bli ett härligt äventyr.

Vi rullade iväg med två trötta barn, som tillbringat en vecka på Stadium Sportscamp. Framåt kvällen klev vi på färjan mot Kiel. Morgonen efter rullade vi av färjan och satte kurs mot Heidelberg. På vägen tog vi en avstickare till Gozlar, för en tysk korsvirkesstad måste vi ju upptäcka. Heidelberg bjöd på böljande kullar, wurst och öl. Morgonen efter rullade vi vidare mot Europapark där vi hade en härlig dag med berg och dalbanor och andra roligheter. Framåt kvällen landade vi i Alcase och fick en tur längs Route de vin. Kvällens middag bjöd på sniglar och andra specialiteter.

Morgonen efter rullade vi vidare mot Schweiz, med ett stopp i Basel för att besöka fotbollsstadion. Efter ett lunchdopp med picknick vid Lac Neuchatel och ytterligare några mil i bil i de Schweiziska dalgångarna landade vi för middag i Annecy. En underbar stad vid den blåaste av alpsjöar. Vi åt ostfondue och strosade runt och njöt av vyerna innan vi rullade vidare mot vårt natthärbärge i Grenoble.

Efter en morgonpromenad i Grenoble styrde vi mot Avignon. Här var det hett! Så hett att glassen smälte och vi med den. Vi ville uppleva Pont du Gard, men när vi kom dit var akvedukten avstängd för besökare. Men nu var vi snart vid havet. På kvällen landade vi vid fiskehamnen i Agde. Åt en härlig middag med fotbollsmatch på tv:n och strosade längs havet i solnedgången.

Vi fortsatte längs kusten, åt lunch i en mysig fiskeby och tog småvägar över spanska gränsen till kvällens mål Cadaqués. En stad som varit hem åt många konstnärer och som hade ett fantastiskt ljus. Dagen efter fortsatte vi till Dali´s Figueres. På eftermiddag rullade vi in över kullarna till Barcelona med Freddy Mercury och Montserrat Caballé dånande i högtalarna. Vi fortsatte genom staden för att hitta vårt boende i Castelldefels, där familjen Lundgren snart mötte upp.

Sen spenderades en vecka i Barcelona med besök på Camp Nou, La Sagrada familia och La Bouqueria. Vi åt härliga middagar, både hemma i huset och ute på stan. Vi strosade runt och njöt av staden. Vi hade en härlig tid på stranden med sol och bad och slappade vid poolen hemma vid huset. En riktigt skön och avkopplande vecka. Sen rullade vi vidare.

Vi rullade norrut, upp genom Pyrenéerna. Vi möttes av betagande vyer med höjder, dalar, stenöknar, högslätter och intensivt blåa bergssjöar. Det första stoppet på vår hemresa var Jaca, en stad med en medeltida försvarsborg. I borgens vallgrav betade hjortar och i alla hålrum bodde svalor, som hade flygskola runt murarna. En natts vila innan vi rullade vidare till San Sebastian. En härlig stad med fantastiska solnedgångar över Atlanten. Ytterligare några dagar med sol och bad som kryddades med tidvatten. På kvällarna njöt vi av Pinxos och det fantastiskt varma vädret. Vi träffade även på geten Gilbert, som  bodde i närheten av vårt hotell.

Efter några dagars sol och bad fortsatte vi in i Frankrike. Vägen kändes lång och enformig, mil efter mil av lågväxande pinjeskog. Till sist nådde vi Bourdeaux, där vi besökte vingårdar. På kvällen nådde vi La Rochelle och fick en mysig kväll. Nästa dag passerade vi Orleans på vår väg till Paris. I Paris började vi med ett besök på Stade de France innan vi letade oss fram till vårt hotell. Kvällens middag avnjöts på Ile de Cite. Efter ett terrordåd i Nice några veckor tidigare var säkerhetsläget högt uppskruvat, så vid vissa tillfällen kändes det lite osäkert. Dagen efter var det dags för sightseeing. Som sig bör besökte vi Louvren, Eiffeltornet, Notre dame, Triumfbågen, Sacre Coeur och Lafayette. Vi hann också med en del shopping cafébesök och en hel del strosande. Efter många steg var det skönt att vila lite i en park.

En frukost i Epernay var starten på nästa etapp. Naturligtvis hann vi också med ett besök på champagnehus. Sen fortsatte vår färd upp genom Ardennerna, med en lunch i Boullion och en tur genom Luxemburg innan vi rullade in i Mozeldalen. Vinrankor som klättrade uppför kullarna, slott på höjderna och Mozelfloden som slingrade sig fram mellan små korsvirkesbyar gav nya härliga upplevelser. Dagen efter fortsatte vi norrut, med ett besök på fotbollsarenan i Dortmund. Det boende vi bokat var inte så roligt, då det låg precis vid ett kärnkraftverk, så vi fortsatte vår färd tills vi hittade ett bra nattkvarter. Nu var det inte långt kvar. En dag med shopping och en tur till Lübeck hann vi med innan det var dags att kliva på färjan hem till Sverige.

Det var härligt att komma till Sverige, efter fyra veckor på väg. Vi bjöds på en god frukost i Dalby. Sen rullade vi hem. Borta bra, men hemma bäst.