Algarve och Marbella

I slutet av juni var det dags för sommarsemester. I år valde vi Portugal och Spanien som mål. Vi flög till Faro vid Algarvekusten där vi hade hittat ett supermysigt hus ovanför stranden i Albufeira. Det var fotbolls-VM, så mycket av vår semester gick i fotbollens tecken.

Veckan på Algarvekusten tillbringade vi på stranden, i havet och på båtutflykt för att utforska grottor och dolda stränder. Under veckan fick vi också oroande besked hemifrån, då morfar Mats inte mådde bra.

Efter en veckas sol och bad tog vi bussen till Sevilla. Vi promenerade genom staden med våra väskor, till boendet såsom låg strax bredvid katedralen. På kvällen utforskade vi Sevillas tapasutbud och sevärdheter.

Morgonen efter hämtade vi ut en hyrbil vid stationen och fortsatte utforska staden innan vi rullade vidare. Nästa stopp var Cadiz. Vi hittade en bar där vi tittade på fotbollsmatch. Sen gav vi oss ut på stan för att leta upp ett mysigt matställe. Dagen efter gav vi oss ut på utflykt till Jerez, Sherrystaden. Det var en mycket sömnig stad och vi var inte så sugna på Sherry, så vi åkte hem igen.

Dagen efter gjorde vi ett badstopp vid Playa de Bolonia där vi besteg den höga sanddynen och tog ett skönt dopp i havet. Nästa stopp var Tariffa där vi åt mat, tittade på fotboll och fascinerades av alla kitesurfarna nere vid stranden. På kvällen landade vi på ett mysigt hotell där hortensior fyllde trädgården och whiskyflaskor fyllde hyllorna i restaurangen.

Dagen efter blev det ett stopp i Gibraltar innan vi rullade vidare mot Estepona där vi skulle möta upp familjen Hammarskiöld. Huset vi hyrt, Casa Simba, var fantastiskt med pool och en härlig trädgård med utsikt över dalgången. Vi kopplade av och utforskade. Vi badade och åt goda middagar. Vi tittade på fotboll. Vi hittade sjögurkor och hade närkontakt med brännmaneter.

En dag gjorde vi en utflykt till Ronda med dess karaktäristiska bro och mysiga stad. Efter lunch ställde vi kosan hemåt igen nedför vindlande vägar. En annan dag tog vi en tur till Malaga. Sen var våra dagar i solen slut för denna gång.