På kryss i Kroatien

Under våren fick vi en generös inbjudan av vännerna Martin och Malin: Följ med och segla i Kroatien. Så när sommaren började lida mot sitt slut gav viss oss iväg för en oktobervecka till havs.

Vi mönstrade på båten i Trogir. Efter bunkring och lite fix med deras Mala gav vi oss iväg. Vi seglade ut mot solnedgången. Ett kryssningsfartyg passerade oss med lekande delfiner framför fören. När mörkret föll ankrade vi i en vik och lagade middag.

Nästa morgon vaknade vi i en azurblå vik, vid Vinisce. Efter morgondopp, frukost och en kortare promenad gav vi oss iväg ut på havet. Målet var Vis, 24 sjömil bort. Seglatsen var härlig, men stundvis var sjön lite krabb, så flera av oss fick en släng av sjösjuka.

Det var skönt att angöra bojen. Efter en stunds avkoppling tog vi jollen in till staden för att äta middag. Sen var det skönt att krypa ner i kojen för att sova.

Nästa morgon startade vi med en promenad inne i Vis. Trånga gränder klättrade på kullarna upp från hamnen. På en av torgets barer spelade någon gitarr och sjöng. Vi njöt av en förmiddagskaffe innan det var dags att åter kasta loss.

Idag var seglatsen kortare och mindre blåsig. På eftermiddagen landade vi en naturvik på Paklinskiöarna. Döm om vår förvåning när vi insåg att vi varit i samma vik på en tidigare resa 2017, då med en betydligt mindre båt. Efter ett skönt dopp åt vi en god middag innan det åter var dags för kojen.

Det blev en lugn morgon innan vi åter kastade loss. Vi tog oss till andra sidan ön där vi ankrade för att ta en simtur, snorkla och äta lunch.

Sen gav vi oss åter ut på havet för att söka natthamn. Framåt eftermiddagen landade vi i en härlig naturvik där vi tog en härlig ankaröl, simmade och slappade innan det var dags för middag och kortspel. Allt medan solen gick ner i havet.

Ny dag, nya destinationer. Vi ställde kosan mot Bol på ön Brac. Vi simmade in till stranden. Väl tillbaka på båten åt vi lunch, innan vi fortsatte vår färd. På eftermiddag fick vi sällskap av två delfiner.

Vi ankrade i en vik på sydsidan av Braç i ytterligare en paradisvik. När vi ankrat och fått alla tampar på plats gjorde vi en upptäcksfärd.

Dels in i ett ubåtsgömsle som fanns i viken, dels upp på sluttningarna där vi plockade örter och njöt av vyerna. Tidigt nästa morgon vaknade vi av fiskarna som gav sig ut på sitt morgonfänge.

Efter frukost och morgondopp gav vi oss iväg mot ön Solta. Vi tog ett stopp i en vacker badvik för lunch. Framåt eftermiddagen landade vi i vrakviken. Efter ankring och bad tog vi en promenad i land.

Nu började vår resa närma sig slutet. Vår sista segeldag startade i vrakviken. När vi närmade oss vår lunchvik fick vi sällskap av flera delfiner. Framåt eftermiddagen landade vi i Trogir. Efter dusch och båtfix gick vi in till staden för en mysig avslutningsmiddag. Så rundade vi av vår härliga vecka på kryss i Kroatien.

Tack för en härlig vecka: Tutti, Malin och Martin!