Påsk i Köpenhamn

I år valde vi att fira påsk i Köpenhamn. Vi valde att ta bilen, så att vi fick testa att åka elbil en längre sträcka. Laddningen gick bra längs vägen, även om det var fler som liksom vi var oerfarna elbilsägare. Vi tog färjan Helsingborg – Helsingör och rullade längs kustvägen in om Köpenhamn.

Vi hade hittat en mysig lägenhet i närheten av Nörreport som var en bra utgångspunkt för vår helgresa. På eftermiddagen tog vi en promenad för att utforska staden. På kvällen hittade vi en mysig italiensk restaurang i närheten av universitetet.

På lördagen sken solen så efter en stunds shopping begav vi oss ner till Nyhavn för att njuta av en lunch i solen. Vi fortsatte vår promenad utmed vattnet bort till den lilla sjöjungfrun. På eftermiddagen softade vi i lägenheten innan vi gav oss ut för att äta middag. Denna kväll blev det Tapas på en restaurang vid Nörreport.

Nästa dag började vi vår promenad vid Christiansborg. Vi fortsatte till Christiania, som var en intressant plats att besöka. Sen åt vi lunch på en mysig matmarknad nere vid hamnen. På vår väg hemåt passerade vi slotten vid Amalienborg och Rosenborg. Sen gav vi oss till saluhallen för att handla mat till kvällens middag och hinna med ett glas vin på en uteservering i solen.

På måndagen var det dags att vända hemåt igen efter att vi mött våren i Köpenhamn. På båten hem hann vi även med resans första Pölse.